Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
14.08.2008 22:05 - Допълнения към Проект на Наредба за обучението на деца и ученици със специални образователни потребности и/или с хронични заболявания
Автор: patanasova Категория: Други   
Прочетен: 9188 Коментари: 5 Гласове:
0



Допълнения в жълто и италик - Петя Атанасова, клиничен психолог

                                                           Проект!

 

НАРЕДБА №…….… от ……………г.

 

за обучението на деца и ученици със специални образователни

потребности и/или с хронични заболявания

 

Глава първа

ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ

 

            Чл. 1. С тази наредба се определя държавното образователно изискване за обучението на децата и учениците със специални образователни потребности и/или с хронични заболявания.

            Чл. 2. (1) Деца и ученици със специални образователни потребности са децата и учениците с:

1. различни видове увреждания – сензорни, физически, умствени (умствена изостаналост), множество увреждания;                                                                                                                                                                                                                        

2. езиково-говорни нарушения;

3. обучителни трудности.

(2) Децата и учениците със специални образователни потребности се нуждаят от психолого-педагогическа подкрепа за:

            1. коригиране и компенсиране на съответното увреждане, нарушение или затруднение;

            2. подпомагане в образователно-възпитателния процес за постигане на държавните образователни изисквания за предучилищното възпитание и подготовка или за учебното съдържание;

            3. стимулиране на цялостното им развитие за успешна социална интеграция и професионална реализация.

Чл. 3. (1) Децата и учениците със специални образователни потребности се обучават и възпитават интегрирано в детските градини по чл. 18 от Закона за народната просвета (ЗНП) и в училищата по чл. 26, ал. 1. т. 1-10 от ЗНП.

            (2) Децата и учениците със специални образователни потребности може да се обучават и възпитават в специалните детски градини и училища след изчерпване на всички възможности за интегрирано обучение и възпитание в детските градини по чл. 18 от ЗНП и в училищата по чл. 26, ал. 1, т.1-10 от ЗНП.

            (3) Директорите на специалните детски градини и на специалните училища не приемат за обучение деца и ученици със специални образователни потребности, които не са включени в списъка по чл. 19, ал. 7.

(4) Децата и учениците със специфични обучителни трудности се обучават интегрирано в детските градини и училищата в системата на народната просвета, като получават психолого-педагогическа помощ от психолог, логопед и ресурсен учител (специален педагог).

(5) Децата и учениците с увреден слух, които са слухопротезирани се обучават интегрирано в детските градини и училищата в системата на народната просвета, като получават специализирана помощ от рехабилитатор на слуха и говора или логопед, психолог и ресурсен учител (специален педагог).

            Чл. 4. Обучението и възпитанието на децата и учениците със специални образователни потребности и/или с хронични заболявания се осъществява по: програмите за предучилищно възпитание и подготовка; учебния план и учебните програми на училището?? (общообразователните учебни програми); индивидуални образователни програми; учебни програми по специалните учебни предмети за децата и учениците с увреден слух и за децата и учениците с нарушено зрение.

            Чл. 5. (1) Интегрираното обучение и възпитание на децата и учениците със специални образователни потребности се осъществява съвместно с децата в групата в детската градина или с учениците в паралелката в училището с помощта на ресурсен учител.

            (2) С децата и учениците със специални образователни потребности, които се обучават и възпитават интегрирано може да се осъществява индивидуална и групова работа в стая, оборудвана с технически средства и дидактически пособия, в кабинета на рехабилитатора и в логопедичния кабинет.

            Чл. 6. За обучението и възпитанието на децата и учениците със специални образователни потребности и/или с хронични заболявания се осигурява подкрепяща среда, която включва:

1. достъпна архитектурна среда съгласно изискванията на Наредба № 6 от 26.11.2003 г. за изграждане на достъпна среда в урбанизираните територии (обн., ДВ, бр. 109 от 2003 г.) ;

2. екипи от специалисти, в които в зависимост от потребностите на децата и учениците се включват учители - специални педагози, ресурсни учители, психолози, логопеди, рехабилитатори на слуха и говора и други, както и родителите, настойниците или попечителите на децата и учениците със специални образователни потребности. За децата и учениците със специални образователни потребности, които са настанени в специализирана институция за деца, в екипа се включва специалист, определен от директора на тази институция;

3. диагностична, консултативна и терапевтична  дейност;

4. специални учебно-технически средства и апаратура, дидактически материали, учебни помагала и други;

5. индивидуални образователни програми;

            6. учебни програми по специалните учебни предмети за децата и учениците с увреден слух – индивидуално формиране и развитие на устната реч, развитие на речта, музикални стимулации, фонетична ритмика и моторика, реч и предметна дейност;

            7. учебни програми по специалните учебни предмети за децата и учениците с нарушено зрение – по зрително подпомагане, ориентиране и мобилност и полезни умения.

Чл. 7. (1) Децата и учениците със специални образователни потребности, които се обучават по индивидуални образователни програми, но постигат държавните образователни изисквания за предучилищното възпитание и подготовка и за учебното съдържание, продължават обучението си по програмите на съответната детска градина или по училищния учебен план и учебните програми на съответното училище, и получават удостоверение за завършена подготвителна група/подготвителен клас, или документ за завършен клас, етап или степен на образование, съгласно държавното образователно изискване за документите за системата на народната просвета.

(2) Учениците със специални образователни потребности, които са завършили обучението си за етап или степен на образование по индивидуални образователни програми, но не са постигнали държавното образователно изискване за учебното съдържание, получават удостоверение за завършен клас, а завършилите ХІІ клас - удостоверение за завършен гимназиален етап, съгласно държавното образователно изискване за документите за системата на народната просвета.

            Чл. 8. (1) Децата и учениците с хронични заболявания могат да се обучават и възпитават в детските градини по чл. 18 от ЗНП и в училищата по чл. 26, ал. 1, т.1-10 от ЗНП или в специални детски градини и в специални училища.

(2) Децата и учениците с хронични заболявания, които имат и специални образователни потребности се обучават и възпитават интегрирано в детските градини по чл. 18 от ЗНП и в училищата по чл. 26, ал. 1, т.1-10 от ЗНП само след препоръка от екипа за комплексно педагогическо оценяване към регионалния инспекторат по образованието.???! Ако само след препоръка от ЕКПО децата бъдат приемани за интегрирано обучение и възпитание в детските градини и училищата, се нарушават редица международни и държавни нормативни актове и се ограничават правата на родителите за осигуряване на достъп до образование на децата по смисъла на  Закона на закрила на детето,Конвенцията за защита правата на децата и др.

            Чл. 9. (1) Документацията, свързана с обучението на децата и учениците със специални образователни потребности и/или с хронични заболявания се определя и води съгласно Наредба № 4 от 16.04.2003 г. за документите за системата на народната просвета (обн., ДВ, бр. 41 от 2003 г.).

      (2) Министерството на образованието и науката поддържа база данни за децата и учениците със специални образователни потребности и/или с хронични заболявания, които се обучават интегрирано или в специални детски градини и училища. В базата данни се съдържа информация за имената на децата или учениците, здравословното им състояние и детската градината или училището, в което се обучават. При обработването на информацията се спазват изискванията на Закона за защита на личните данни.

 

 

 

Глава втора

КОМПЛЕКСНО ПЕДАГОГИЧЕСКО ОЦЕНЯВАНЕ НА ДЕЦАТА И УЧЕНИЦИТЕ СЪС СПЕЦИАЛНИ ОБРАЗОВАТЕЛНИ ПОТРЕБНОСТИ

           

Чл. 10. Комплексното педагогическо оценяване се извършва от екипа към регионалния инспекторат по образованието и от екипите в детските градини и в училищата, в които се обучават децата и учениците със специални образователни потребности и/или с хронични заболявания.

Чл. 11. Комплексното педагогическо оценяване е насочено към определяне на:

1. интелектуалните и когнитивните способности;

2. езиково-говорните умения;

3. моторно-двигателните умения; ??! думите са синоними

4. уменията за самостоятелен и независим живот;

            5. формите за обучение и общуване на детето или ученика в зависимост от увреждането, нарушението или затруднението;

6. потенциалните способности и индивидуалните образователни потребности;

            7. основните цели и задачи на обучението и развитието, свързани с възможностите и потребностите на детето или ученика;

8. специалните методи и средства за постигане на целите и задачите;

9. индивидуалния подход в психосо-циалната рехабилитация;

10. необходимите специалисти за работа с детето или ученика;

            11. ролята на родителите, настойниците, попечителите или директорите на специализираните институции за деца в образователно-възпитателния процес на детето или ученика.

      Чл. 12. (1) Основната цел на комплексното педагогическо оценяване от екипа към регионалния инспекторат по образованието е да се извърши първична оценка на общото развитие на детето или ученика, въз основа на която да се препоръча видът и формата на обучение.

      (2) Основната цел на комплексното педагогическо оценяване от екипа в детската градина или училището, в което се обучава детето или ученикът, е задълбочено оценяване на образователните потребности за установяване на възможностите му за обучение по учебни планове и учебни програми в съответствие с индивидуалното развитие.

Чл. 13. (1) Комплексното педагогическо оценяване на децата и учениците със специални образователни потребности се извършва по предварително определени от екипите по чл. 12, ал. 1 и 2 график, методика и процедура.

            (2) Комплексното педагогическо оценяване на децата и учениците със специални образователни потребности се извършва по молба на родителите, настойниците или попечителите или по молба на директорите на специализираните институции за деца.

            (3) Екипът към регионалния инспекторат по образованието и в детската градина и училището преди провеждането на комплексното педагогическо оценяване предоставят на лицата по ал. 2 информация в достъпна за тях форма за целите, методиката, процедурата, както и за графика и продължителността на оценяването.

Чл. 14. Комплексното педагогическо оценяване на дете или ученик със специални образователни потребности, което не владее български език, се извършва на майчиния му език, като за целта се осигурява преводач.

Чл. 15. За извършване на комплексното педагогическо оценяване на деца и ученици със специални образователни потребности се представят следните документи:

1. молба от родител, настойник, попечител или от директор на специализирана институция за деца;

            2. медицински документ, издаден от съответния лекар специалист, с приложени резултати от проведените медицински консултации и изследвания в зависимост от увреждането или нарушението;

            Липсва статус от клиничен психолог (за определяне нивото на функциониране на когнитивните процеси – внимание, памет, мислене, интелект, тъй като само клиничен психолог има законово основание да извършва такава диагностика на базата на теоретични познания, колаборация с медици, да синтезира медицинска, парамедицинска и друг вид информация за съответното дете, както и практически опит/стаж в здравна институция,) и логопед (за диагностика на активния и пасивния говор на детето).

            3. психолого-педагогическа характеристика на детето от учителите на група в детската градина или на ученика - от класния ръководител в училището или от екипа, отговорен за изпълнението на индивидуалния план за грижа, за децата и учениците със специални образователни потребности, настанени в специализирани институции за деца;       4.творчески работи на детето, писмени работи, рисунки и други материали.

(2) Директорът на съответната детска градина, училище или специализирана институция за деца е длъжен да осигури изготвянето на психолого-педагогическата характеристика по ал.1, т. 3, при поискване от родител, настойник или попечител.

(3) Екипите по чл. 12, ал. 1 и 2 може да изискват и други документи по своя преценка.

 

 

Глава трета

ПОДКРЕПЯЩА СРЕДА

 

Раздел І

Екип за комплексно педагогическо оценяване към

регионалния инспекторат по образованието

 

Чл. 16. (1) Екипът за комплексно педагогическо оценяване към регионалния инспекторат по образованието се формира и осъществява дейността си съгласно чл. 6а от Правилника за прилагане на Закона за народната просвета (обн., ДВ, бр. 68 от 1999 г.).

(2) В постоянния състав на екипа по ал. 1, освен експерт от регионалния инспекторат по образованието, се включват ресурсен учител, логопед, рехабилитатор на слуха и говора и клиничен психолог от съответния ресурсен център за подпомагане на интегрираното обучение и възпитание на деца и ученици със специални образователни потребности, учител от детска градина, от общообразователно или професионално училище, учител - специален педагог, от специално училище. До момента в ЕКПО - София-град участието е било: 3 представители от ресурсен център логопед, психолог и ресурсен учител;  от училище за деца с увредено зрение – 1 тифлопедагог; от училище за деца с увреден слух -1 сурдопедагог; от помощните училища – 2 специални педагози.

(3) За участието в състава на екипа на специалистите по ал. 2 началникът на регионалния инспекторат по образованието изисква писмено предложение от директора на ресурсния център за подпомагане на интегрираното обучение и възпитание на деца и ученици със специални образователни потребности – за ресурсния учител, логопеда, рехабилитатора на слуха и говора и психолога, и от директора на съответната детска градина или училище - за учителя от детската градина, от общообразователното или професионалното училище и за учителя - специален педагог, от специалното училище.

(4) В дейността по комплексно педагогическо оценяване може ?! (би трябвало да е задължително участието, за да може своевременно да оцени и реагира дали детето/ученика е в риск от злоупотреба от страна на близките или е подложено на дискриминация – от страна на Екипа за комплексно педагогическо оценяване) да участва и представител на отдел „Закрила на детето”, по писмено предложение на директора на дирекция “Социално подпомагане”. На представителя на отдел „Закрила на детето” се предоставя график на заседанията на екипа по ал. 1.

Чл. 17. (1) Екипът по чл. 16, ал. 1 заседава целогодишно.

Екипът по чл. 16 заседава ежедневно (два-три пъти седмично – за да може първичната оценка да е обективна и да се осигури спазването на най-добрия интерес на детето или ученика. виж чл.(4)

(2) Заседанията на екипа се извършват в съответствие с годишен план, утвърден от началника на регионалния инспекторат по образованието.

(3) Заседанията на екипа се провеждат в ресурсния център за подпомагане на интегрираното обучение и възпитание на деца и ученици със специални образователни потребности или в друго, предварително определено от началника на регионалния инспекторат по образованието място с достъпна архитектурна среда.

(4) Заседание на екипа се организира за оценяване на не повече от 10 деца и ученици със специални образователни потребности. Ако едно заседание на ЕКПО е  средно 3- 4 часа каквато е била практиката за учебната 2007/2008 г. за София-град – на дете се падат по 24 минути (време, което е недостатъчно дори да се препише механично приложената по-долу карта за първична оценка) – в такъв случай дали става въпрос за Екипна оценка или за тип заседание на комисия/псевдоекип/ –– каквото е реално положението  към месец юни 2008 г. Това време е крайно недостатъчно за реална оценка на състоянието на децата и взимане на решение за тяхното бъдеще – както е посочено в чл. 8, ал. (2)

(5) За всяко заседание се съставя протокол, подписан от председателя и от всички членовe на екипа.

Чл. 18. (1) Екипът по чл. 16, ал. 1 извършва първична оценка на общото развитие на детето или ученика и отразява заключението си в карта (Приложение № 1). Картата за първична оценка съдържа и препоръка за интегрирано обучение, с вида на ресурсното подпомагане, или за обучение в специална детска градина и в специално училище.

            (2) Картата по ал.1 се подписва от родителите, настойниците или попечителите на детето и ученика, или от директора на специализираната институция за деца и същите получават оригинален екземпляр, който да се приложи като копие в документацията на съответното учебно заведение.

Чл. 19. (1) В 7-дневен срок от всяко заседание екипът по чл. 16, ал. 1 представя на началника на регионалния инспекторат по образованието протокола по чл. 17, ал. 5, към който се прилагат картите за първична оценка на децата или учениците със специални образователни потребности.

(2) Копие от протокола по чл. 17, ал. 5 се изпраща до директора на регионалния ресурсен център.

(2) Два пъти годишно – до 31 март и до 31 октомври, началникът на регионалния инспекторат по образованието изпраща в Министерството на образованието и науката списък на децата и учениците, за които екипът по чл. 16, ал. 1 е направил препоръка за обучение в специални детски градини и в специални училища.

(3) Към списъка по ал. 2 се прилагат документите по чл. 15 и картите за първична оценка на общото развитие на децата или учениците.

(4) Министърът на образованието и науката определя със заповед експертна комисия, която извършва преглед и анализ на представените документи по ал. 2 и 3. В състава на комисията се включват и външни експерти – клиничен психолог, логопед, специален педагог, лекар и други.

(5) При необходимост експертната комисия може да извърши ново оценяване на образователните потребности на децата или учениците от списъка по ал. 2. Новото оценяване се извършва в съответния регионален инспекторат по образованието.

(6) Експертната комисията изготвя мотивирано предложение до министъра на образованието и науката за децата или учениците със специални образователни потребности от списъка по ал. 2, които може да се насочат за интегрирано обучение и за децата или учениците, които да се насочат към обучение в специална детска градина и в специално училище.

(7) Списъкът на децата или учениците със специални образователни потребности, които може да се приемат за обучение в специална детска градини и в специално училище се утвърждава от министъра на образованието и науката в 3-месечен срок от постъпване на документите по ал. 2 и 3

(8) Списъкът по ал. 7 се изпраща на началника на регионалния инспекторат по образованието, заедно с всички документи по ал. 3.

(9) Децата или учениците, които не са включени в списъка по ал. 7, се насочват към интегрирано обучение.

            Чл. 20. Членовете на екипа по чл. 16, ал. 1 спазват изискванията на Закона за защита на личните данни и на Етичния кодекс на работещите с деца.

Раздел ІІ

Екип в детската градина и училището, в които се обучават и възпитават деца и ученици със специални образователни потребности

 

            Чл. 21. (1) След постъпването на децата и учениците със специални образователни потребности в детските градини и училищата се извършва комплексно педагогическо оценяване за целите, посочени в чл. 12, ал. 2.

            (2) Комплексното педагогическо оценяване се извършва от екип от специалисти за подпомагане на обучението и възпитанието на деца и ученици със специални образователни потребности в детската градина или в училището.  

(3) Оценяването по ал. 2 на децата и учениците със специални образователни потребности се извършва съгласно количествени и качествени показатели, установени чрез формални и неформални процедури–стандартизирани психологически тестове, анкети, интервюта и други диагностични методи.

            Чл. 22. (1) Екипът за подпомагане на обучението и възпитанието на деца и ученици със специални образователни потребности в детската градина или в училището, в които се обучават и възпитават деца и ученици със специални образователни потребности, се назначава не по- късно от 1 септември със заповед на директора за срок от една учебна година и със състав, определен в чл. 37, ал. 3 от Правилника за прилагане на Закона за народната просвета. (не е указано участието на ресурсен учител).

(2) Екипът по ал. 1 работи целогодишно по график, приет с решение на педагогическия съвет на детската градина и училището, и утвърден от директора.

            (3) Екипът по ал. 1 има следните функции:

            1. осигурява необходимите дидактически и тестови материали за комплексното педагогическо оценяване в специално обзаведена за целта стая;

            2. проучва документите на децата и учениците с дадените препоръки за вида и формата на обучение;

3. при необходимост определя и изисква допълнителни документи на децата и учениците със специални образователни потребности;

            4. провежда оценяването на образователните потребности, като всеки от членовете на екипа работи индивидуално и изготвя писмен доклад за всяко дете или ученик, който се представя на председателя на екипа след приключване на оценяването;

            5. изготвя становището си и попълва карта за оценката за всяко дете или ученик на съвместно заседание с всички членове на екипа. Към картата се прилагат писмените доклади на членовете на екипа;

            6. разработва в началото на учебната година индивидуални образователни програми за съответната учебна година съвместно с учителите на съответната група в детската градина, с класния ръководител в училището, с възпитателя на група, с психолога, с рехабилитатора, с логопеда, с ресурсния учител, с родителя, настойника или попечителя и със специалиста, определен от директора на специализираната институция за деца;

            7. проследява динамиката в развитието на детето или ученика и изпълнението на индивидуалната образователна програма в края на всеки учебен срок и изготвя писмен доклад до директора на детската градина или училището за резултатите от обучението и възпитанието;

8. внася промени в индивидуалната образователна програма на детето или ученика в зависимост от резултатите от оценяването в процеса на обучението и динамиката в развитието му;

            9. представя чрез директора на детската градина или училището на екипа за комплексно педагогическо оценяване към регионалния инспекторат по образованието  и към регионалния ресурсен център списък с приетите деца и ученици за всяка учебна година за интегрирано обучение или за обучение и възпитание в специални детски градини и училища, както и писмен доклад за дейността си в края на всеки учебен срок;

10. извършва консултативна дейност с всички деца и ученици в групата или паралелката, в които са интегрирани деца и ученици със специални образователни потребности;

11. извършва консултативна дейност с родителите, настойниците, попечителите  или директорите на специализираните институции за деца и с учителите;

12. извършва въз основа на получена информация от учителите комплексно педагогическо оценяване на други деца и ученици, които изостават в обучението си, след получено съгласие на родителите, настойниците, попечителите или директорите на специализираните институции за деца.

            Чл. 23. В случаите по чл. 22, ал. 3, т. 12, когато родителите, настойниците, попечителите или директорите на специализираните институции за деца  не представят писмено съгласие за оценяване на детето или ученика с цел осигуряване на психолого-педагогическа подкрепа, екипът по чл. 21, ал. 2 изпраща чрез директора на детската градина или училището уведомително писмо до съответния отдел за закрила на детето за осигуряване спазването на най-добрия интерес на детето или ученика.

            Чл. 24. (1) В комплексното педагогическо оценяване и в подпомагането на обучението и възпитанието на децата и учениците със специални образователни потребности се включват и логопедите от логопедичните кабинети и от логопедичните центрове.

(2) Логопедите по ал. 1 извършват диагностична, корекционна, терапевтична и консултативна дейност.

(3) Дейностите по ал. 2 се извършват в извънучебно време.

            (4) Логопедите по ал. 1 координират дейността си с ресурсните центрове за подпомагане на интегрираното обучение и възпитание на деца и ученици със специални образователни потребности и работят в сътрудничество с тях.

            Чл. 25. (1) Логопедите от логопедичните кабинети и от логопедичните центрове в началото на всяка учебна година извършват оценка на езиково-говорното развитие на децата от детските градини и на учениците до IV клас от училищата в района, на чиято територия се намира кабинетът (центърът).

            (2) Сведения за ученици с езиково-говорни нарушения от V до VIII клас логопедите по ал. 1 получават от класния ръководител, от ресурсния учител или от медицинското лице в училището.

            Чл. 26. (1) След приключване на оценяването на езиково-говорното развитие на децата и учениците логопедите от логопедичните кабинети и от логопедичните центрове изпращат информация за резултатите от оценката до председателите на екипите за комплексно педагогическо оценяване към регионалния инспекторат по образованието и в детската градина или училището, и до директора на ресурсния център за подпомагане на интегрираното обучение и възпитание на деца и ученици със специални образователни потребности.

            (2) Логопедите от логопедичните кабинети и от логопедичните центрове изпращат в края на всеки учебен срок информация до лицата по ал. 1 за резултатите от коригирането на езиково-говорните нарушения на децата и учениците.

 

Раздел ІІІ

Ресурсният център




Гласувай:
0



1. анонимен - деца с аутизъм
27.06.2009 11:45
Ако дете аутизъм учи в първи клас в общообразователно училище нормално ли е родителя да присъства ежедневно във всеки учебен час на учителя
цитирай
2. анонимен - Еднозначният отговор относно п...
30.06.2009 21:33
Еднозначният отговор относно присъствието на възрастен с детето няма как да е най-верният, без да се вземат предвид: когнитивното развитие на конкретното дете, нивото на академичните умения - училищна готовност, особеностите в неговото емоционално и поведенческо развитие и степента на адаптиране към фиксирани във времето групови занимания. Ролята на родителя е създава условия детето му да има възможност в ежедневието за участие в различни социални дейности, извън училищната среда. Според мен по-удачният вариант е присъствието на ресурсен учител и социален асистент или окюпейшънъл терапевт. В България това е все още неосъществимо на практика и съответно това напряга различните участници в процеса на интеграция на децата - учители, които са поставени в ситуация да се съобразяват с присъствието на наблюдател в лицето на родителя и това покачва нивото им на тревожност и родителите, които реално нямат алтернатива, ако искат детето им да има възможности за интеграция.
цитирай
3. анонимен - old navy coupons
09.08.2011 12:22
reploytpp <a href=http://is.gd/0Js4N7>old navy coupons</a> ieHldpTYeewTqdc
цитирай
4. анонимен - 100 free uk dating. Millionaire dating site for women.
16.08.2011 14:51
Fish dating site free online, <a href=http://dating-east-berlin.vvsspeed.com/>dating east berlin</a>. Jill bennett dating cathy debuono.
Asian christian dating services. Online dating site for kids, <a href=http://brazilian-woman-dating.vvsspeed.com/>brazilian woman dating</a>.
Southern ontario speed dating, <a href=http://adult-dating-liverpool.vvsspeed.com/>adult dating liverpool</a>. Dating france indian dating.
All dating sites. Dating bosler, <a href=http://dating-macclesfield.vvsspeed.com/>dating macclesfield</a>.
Sex japan east asia dating, <a href=http://dating-crystal-falls.vvsspeed.com/>dating crystal falls</a>. Sex dating in saxapahaw north carolina.
цитирай
5. анонимен - Business Insider
29.08.2011 12:51
iVpaopouaaplr <a href=http://qr.cx/HxfB>Co-operative Insurance</a> beedssifoiekj
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: patanasova
Категория: Други
Прочетен: 31501
Постинги: 3
Коментари: 9
Гласове: 10
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930